Menu

Moduly kurzu Preventista šikany ve škole 18.3.2022

1) Online seminář: pátek, 18. 3. 2022 
  • Vzrůstající agresivita u dětí a mládeže – důvody, příčiny, souvislosti
  • Příčiny vzniku agrese a agresivity ve školním věku
  • Vlivy dědičnosti, rodinného prostředí, společnosti
  • Klasifikace agresí – podněty a spouštěče agresivního chování
  • Poruchy chování spojené s agresí a jejich řešení ve škole
  • Trestání a alternativní možnosti řešení agrese
  • Rozbor konkrétních modelových situací v pedagogické praxi
     
Distanční samostudium dle zadání: 19. 3. – 7. 4. 2022 
  • Doporučené publikace: Zdeněk Martínek: Agrese a agresivita u dětí a mládeže, NIDV; Jan Svoboda: Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku, Portál
  • Promyslete téma „Škola jako spouštěč agrese žáků“, které bude součástí další diskuse

2) Online seminář: pátek, 8. 4. 2022 
  • Co je a co není šikana, teasing apod.
  • Vývojová stadia šikany a jak je ve školním prostředí rozpoznat
  • Varovné signály šikany a projevy šikanózního chování
  • Riziková místa pro odstartování rizikového chování
  • Typologie agresorů a typologie obětí
  • Strategie vyšetřování případu šikany
    • první pomoc ve škole
    • vyvarování se základních chyb
  • Metody řešení šikany – metoda usmíření a metoda vnějšího nátlaku
  • Práce se skupinou se znaky šikany – možnosti využití psychoterapeutických her

Distanční samostudium dle zadání: 9. 4. – 28. 4. 2022 
  • Doporučené publikace: Stanislav Bendl: Prevence a řešení šikany ve škole, Kosmas; Pavel Říčan, Pavlína Janošová: Jak na šikanu, Grada; Isabelle Gravillonová, Stéphane Bourcet: Šikana ve škole, na ulici, doma, Albatros
  • Zpracujte Krizový plán proti šikaně ve škole

3) Online seminář: pátek, 29. 4. 2022 
Kyberšikana ve škole
  • Vztah dětí a mládeže k digitální technice
    • kdy děti poprvé dostávají mobil
    • jaké jsou jejich zvyklosti užívání moderních technologií
    • atraktivita sociálních sítí a sebeprezentace
    • doba, kterou děti s technologiemi tráví, návykové chování, závislost
    • jaké jsou jejich nejčastější online činnosti
    • vliv covidové pandemie na online zvyklosti dětí a mládeže
  • Kyberšikana a její projevy
    • kde se bere kyberšikana
    • je online prostředí skutečně anonymní?
    • typologie kyberšikany
    • rozdíl mezi kyberšikanou a trollingem
    • co dělat v případě, kdy rozpoznám v kolektivu kyberšikanu anebo se na mě někdo obrátí s prosbou o pomoc
    • obranné mechanismy
  • Řešení kyberšikany
    • práce s obětí, význam online prostoru, izolace
    • trestně-právní problematika kyberšikany
    • jak, co a kde hlásit
    • spolupráce s policií při řešení kyberšikany
    • rodiče a oběť, rodiče a agresor
    • případy z praxe

Závěr – online test – získání certifikátu o absolutoriu 

Termín vyhotovení testu, který se skládá online, závisí jen na vašich časových možnostech – můžete tak učinit kdykoli během deseti dnů od skončení kurzu. 

Nahoru