Moduly kurzu Preventista šikany ve škole 18.3.2022
1) Online seminář: pátek, 18. 3. 2022
- Vzrůstající agresivita u dětí a mládeže – důvody, příčiny, souvislosti
- Příčiny vzniku agrese a agresivity ve školním věku
- Vlivy dědičnosti, rodinného prostředí, společnosti
- Klasifikace agresí – podněty a spouštěče agresivního chování
- Poruchy chování spojené s agresí a jejich řešení ve škole
- Trestání a alternativní možnosti řešení agrese
- Rozbor konkrétních modelových situací v pedagogické praxi
Distanční samostudium dle zadání: 19. 3. – 7. 4. 2022
- Doporučené publikace: Zdeněk Martínek: Agrese a agresivita u dětí a mládeže, NIDV; Jan Svoboda: Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku, Portál
- Promyslete téma „Škola jako spouštěč agrese žáků“, které bude součástí další diskuse
2) Online seminář: pátek, 8. 4. 2022
- Co je a co není šikana, teasing apod.
- Vývojová stadia šikany a jak je ve školním prostředí rozpoznat
- Varovné signály šikany a projevy šikanózního chování
- Riziková místa pro odstartování rizikového chování
- Typologie agresorů a typologie obětí
- Strategie vyšetřování případu šikany
- první pomoc ve škole
- vyvarování se základních chyb
- Metody řešení šikany – metoda usmíření a metoda vnějšího nátlaku
- Práce se skupinou se znaky šikany – možnosti využití psychoterapeutických her
Distanční samostudium dle zadání: 9. 4. – 28. 4. 2022
- Doporučené publikace: Stanislav Bendl: Prevence a řešení šikany ve škole, Kosmas; Pavel Říčan, Pavlína Janošová: Jak na šikanu, Grada; Isabelle Gravillonová, Stéphane Bourcet: Šikana ve škole, na ulici, doma, Albatros
- Zpracujte Krizový plán proti šikaně ve škole
3) Online seminář: pátek, 29. 4. 2022
Kyberšikana ve škole
- Vztah dětí a mládeže k digitální technice
- kdy děti poprvé dostávají mobil
- jaké jsou jejich zvyklosti užívání moderních technologií
- atraktivita sociálních sítí a sebeprezentace
- doba, kterou děti s technologiemi tráví, návykové chování, závislost
- jaké jsou jejich nejčastější online činnosti
- vliv covidové pandemie na online zvyklosti dětí a mládeže
- Kyberšikana a její projevy
- kde se bere kyberšikana
- je online prostředí skutečně anonymní?
- typologie kyberšikany
- rozdíl mezi kyberšikanou a trollingem
- co dělat v případě, kdy rozpoznám v kolektivu kyberšikanu anebo se na mě někdo obrátí s prosbou o pomoc
- obranné mechanismy
- Řešení kyberšikany
- práce s obětí, význam online prostoru, izolace
- trestně-právní problematika kyberšikany
- jak, co a kde hlásit
- spolupráce s policií při řešení kyberšikany
- rodiče a oběť, rodiče a agresor
- případy z praxe
Závěr – online test – získání certifikátu o absolutoriu
Termín vyhotovení testu, který se skládá online, závisí jen na vašich časových možnostech – můžete tak učinit kdykoli během deseti dnů od skončení kurzu.