Moduly kurzu Pracovněprávní minimum pro mistry
1) Online seminář: pátek, 19. 5. 2023
A) ORGANIZACE PRÁCE
- kdy a čím mohu zaměstnance úkolovat (jak si zajistit přítomnost zaměstnance)
- kdy je možné zaměstnance převést na jinou práci
- jaký mají vliv na organizaci práce letní prázdniny a zaměstnávání brigádníků
- na co si dát pozor při vedení zaměstnanců při ochraně osobních údajů (GDPR)
- nedochvilnost, protahování přestávek na jídlo a oddech a jak to řešit
- jak rozvrhovat pracovní dobu, plán směn,
- jak pracovat s pružným rozvržením pracovní doby
- jak řešit pozdní příchody do zaměstnání z viny zaměstnance i z objektivních / vnějších důvodů
- nařízená a dohodnutá práce přesčas – rozsah, kdy a u kterých zaměstnanců nelze
- pracovní pohotovost – kdy je možné nařídit ji a za jakou odměnu
- s jakým předstihem plánovat pracovní směny a kdy je možné zaměstnance úkolovat ve svátek a o víkendu
- jak správně vyslat zaměstnance na pracovní cestu (cestovní příkazy a nároky)
- jak správně informovat zaměstnavatele o překážkách v práci (do kdy musí zaměstnanec dodat neschopenku či zavolat, že nepřijde do práce)
- co dělat, když u zaměstnavatele působí odborová organizace
B) PORUŠENÍ POVINNOSTÍ ZAMĚSTNANCEM
- jak a jakým způsobem lze kontrolovat zaměstnance (monitorování zaměstnanců; kamery; GPS; čipové karty)
- jaký má vliv evidence pracovní doby na dodržování povinností zaměstnance (pozdní / brzké „cvikání“)
- následky porušení povinností zaměstnancem a jak je hodnotit
- méně závažné, závažné a zvlášť hrubé porušení povinnosti jako předpoklady výpovědi, popř. okamžitého zrušení pracovního poměru
- kouření na pracovišti
- problematika návykových látek a alkoholu
- jak správně napsat vytýkací dopis
Distanční samostudium: 20. 5. – 8. 6. 2023
- Studium relevantních článků Zákoníku práce.
- Zpracování případové studie.
2) Online seminář: pátek, 9. 6. 2023
A) FINANČNÍ MOTIVACE A HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ
- jak používat postupy pro odměňování zaměstnanců (motivace, osobní ohodnocení, odměny apod.)
- lze zaměstnance pokutovat?
- kdy lze zaměstnanci snížit osobní ohodnocení
- jak započítávat pracovní cestu do pracovní doby a kdy zaměstnanci náleží odměna, resp. nárok na cestovní náhrady
- jak postupovat v případě překážek v práci – prostojů a povětrnostních vlivů
- jak správně nahrazovat práci přesčas a práci ve svátek (odměna / příplatek / náhradní volno)
B) ODPOVĚDNOST ZA ŠKODU ZAMĚSTNAVATELE A ZAMĚSTNANCE
- kdy odpovídá zaměstnavatel za škodu zaměstnanci (povinnost vedoucích ke kontrole), prevence
- jak zajistit BOZP (poskytování ochranných pracovních oděvů, pomůcek) a dodržování jejich používání
- jak a kdy správně sepsat dohodu „o hmotné odpovědnosti“
- lze a případně jak provádět namátkové kontroly zaměstnance (např. na alkohol)
- co je to pracovní úraz, nemoc z povolání a jaký má vliv kontrolní činnost vedoucího zaměstnance
- kdy odpovídá zaměstnanec za škodu zaměstnavateli a do jaké výše
- jak má vedoucí postupovat při zjištění škodní události a jak vypisovat škodní protokol
C) SANKCE A POKUTY
- jakým způsobem lze sankcionovat zaměstnance
- jsou finanční postihy pokuty vůbec legální?
- jak správně využít způsoby odměňování zaměstnanců
- lze sjednat smluvní pokutu
- za jakých podmínek je možné zaměstnanci krátit mzdu
- krácení dovolené jako postih za zameškané směny
- kdy lze se zaměstnancem rozvázat pracovní poměr – jako sankce za porušení povinností
- lze a jakým způsobem zavést pokutový řád a lze rozsah sankcí sjednat v kolektivní smlouvě
Distanční samostudium: 10. 6. – 22. 6. 2023
- Studium relevantních článků Zákoníku práce.
- Zpracování případové studie.
3) Online seminář: pátek, 23. 6. 2023
A) VEDENÍ POHOVORŮ SE ZAMĚSTNANCI
- jak vést přijímací a propouštěcí pohovory
- jak vést motivační, vytýkací a hodnoticí pohovory
Hodnoticí pohovory v kostce
- organizace pohovoru, podmínky k jeho úspěšnému zvládnutí, zásady vedení hodnoticího pohovoru na úrovni mistr – dělník
- struktura hodnoticího pohovoru jako součást přípravy hodnotitele
- praktické procvičení hodnoticího pohovoru
B) ŘEŠENÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ
Rozvoj dobrých pracovních vztahů
- úloha mistra ve vztahu k podřízeným
- chyby v komunikaci s podřízenými
- styl jednání mistra s jednotlivými osobnostmi podřízených
- využití znalosti osobnostních typů k motivaci pracovníků a k zefektivnění pracovního výkonu
Předcházení konfliktům
- včasné rozpoznání blížícího se konfliktu
- možnosti jeho odvracení
- zvládání vlastních emocí
Techniky řízení a řešení konfliktů
- vliv osobnosti a emocí na vznik a průběh konfliktu
- konkrétní metodiky pro řešení konfliktů
- omezování osobních konfliktů a neshod
Vyvážená komunikace v problematických situacích
- umění přijmout a poskytnout konstruktivní kritiku
- zvládání agresivity a stížností
- zvládání manipulativního jednání
- kdy a jak říci přiměřeně „ne“
- trénink reakcí na konflikt
6) Závěr Distanční zkouška – online test – získání certifikátu o absolutoriu
Termín vyhotovení testu, který se skládá online, závisí jen na vašich časových možnostech – můžete tak učinit kdykoli během deseti dnů od skončení kurzu.